Home » Články » Očkování proti nemocem » Očkování psa proti leptospiróze

Očkování psa proti leptospiróze

Leptospiróza je bakteriální nákaza s přírodní ohniskovostí, trvalým rezervoárem nemoci jsou hlodavci a hmyzožravci. Nemoc je tedy stále přítomná v prostředí. Mnoha druhy leptospir se může nakazit i pes: Leptospiróza hrozí všem psům, kteří se mohou dostat do kontaktu s močí nakažených zvířat. Kromě přímého styku s hlodavci je rizikem i přístup ke stojaté či pomalu tekoucí vodě. Psi žijící na venkově, psi používaní k myslivosti či k lovu hlodavců jsou nejohroženější skupinou. Více o leptospiróze najdete v článku zde.

Očkování proti leptospiróze není povinné ze zákona. Podle Světové asociace veterinárních lékařů malých zvířat (WSAVA) se nejedná o jedno ze základních očkování psů, ale o očkování „navíc“, doporučené především pro psy s vysokým rizikem nákazy. Prakticky jsou to však všichni psi, kteří jsou venčení v přírodě či mají přístup tam, kde žijí divoce žijící hlodavci.

Účinnost očkování

Protože leptospirózu psů způsobuje 18 různých druhů, neboli sérovarů, leptospir, a vakcíny obsahují většinou jen dva z nich, očkování ani zdaleka nechrání psa proti leptospiróze na 100 %. Sérovary ve vakcínách jsou sice ty, které nejčastěji způsobují klinicky zjevnou leptospirózu, ale nemoc není vyloučena ani u očkovaného psa – jednak účinnost vakcinace je nanejvýš 70 %, a pes se může nakazit sérovarem, který ve vakcíně přítomný není. Zkřížená imunita sice do nějaké míry může ochránit očkovaného psa i proti sérovarům, které ve vakcíně obsažené nejsou, ale ne proti všem možným.

Značnou slabinou očkování proti leptospiróze je krátká doba trvání imunity. Odpověď psího organismu na očkování je individuální a liší se i podle sérotypu bakterie, ale imunita může trvat třeba jen tři měsíce. Nikdy nepřetrvává déle než rok. Vakcinace navíc nemusí chránit před samotnou infekcí, ale pouze před vznikem zjevného onemocnění. Takový pes pak vylučuje leptospiry v moči a je infekční (potenciálně i pro člověka). Bezpříznakové vylučování leptospir je častější u těch psů, kteří byli očkováni před déle než půl rokem.

Reakce na očkování

Vakcína proti leptospiróze působí zdaleka nejvíc nežádoucích reakcí po očkování. Je-li pes alergický na vakcinaci, je to nejčastěji právě leptospirózní složka, která za to může. Zvláště u malých a trpasličích plemen jsou postvakcinační reakce časté a může se u nich jednat až o anafylaktický šok. WSAVA proto rutinní očkování malých plemen psů proti leptospiróze vyloženě nedoporučuje, pokud neexistuje větší riziko nákazy.

Druhy očkovacích látek

Očkování chrání psa proti těm druhům leptospir, které u něj nejčastěji vyvolávají akutní leptospirózu. Součástí vakcín je vždy sérovar canicola, který je adaptovaný přímo na psa, přenáší se snadno z jednoho psa na druhého a způsobuje vážné onemocnění označované též jako Stuttgarská choroba psů, a sérovar icterohaemorrhagiae, který přenáší především potkani a který je nejčastějším původcem „typické“ akutní leptospirózy psů. Některé vakcíny navíc obsahují i další sérotypy: L. serjoe, který šíří především myši, L. grippotyphosa, šířený hrabošem polním, L. bratislava, šiřený hmyzožravci a dobytkem. Vždy se jedná o mrtvou, tzv. bakterinovou vakcínu.

Leptospiróza je součástí většiny kombinovaných vakcín proti infekčním psím onemocněním, s výjimkou prvních, tzv. „štěněčích“ vakcín. Na nálepce od očkovací látky je leptospiróza většinou vyznačena velkým tiskacím písmenem L.

Sérovary leptospir v dostupných očkovacích látkách

Jednosložkové vakcíny

• Biocan L: L.canicola, L.icterohaemorrhagiae, L. grippotyphosa
  • Eurican Lmulti: L.canicola, L.icterohaemorrhagiae, L. grippotyphosa
  • Nobivac L4: L.canicola, L.icterohaemorrhagiae, L. grippotyphosa, L. bratislava
  • Nobivac Lepto: L.canicola, L.icterohaemorrhagiae

Kombinované vakcíny s leptospirózou

• Biocan DHPPi+L: L.canicola, L.icterohaemorrhagiae, L. grippotyphosa
  • Biocan DHPPi+LR: L.canicola, L.icterohaemorrhagiae, L. grippotyphosa
  • Biocan LR: L.canicola, L.icterohaemorrhagiae, L. grippotyphosa
  • Biocan Novel DHPPi/L4: L.canicola, L.icterohaemorrhagiae, L. grippotyphosa, L. bratislava
  • Biocan Novel DHPPi/L4R: L.canicola, L.icterohaemorrhagiae, L. grippotyphosa, L. bratislava
  • Biocan Novel Pi/L4: L.canicola, L.icterohaemorrhagiae, L. grippotyphosa, L. bratislava
  • Canigen DHA2PPi/L: L.canicola, L.icterohaemorrhagiae
  • Canigen DHA2PPi/LR: L.canicola, L.icterohaemorrhagiae
  • Canvac 8 DHPPiL: L.icterohaemorrhagiae, L. grippotyphosa, L. serjoe
  • Canvac DHPL: L.icterohaemorrhagiae, L. grippotyphosa, L. serjoe
  • Canvac DHPPiL+R: L.icterohaemorrhagiae, L. grippotyphosa, L. serjoe
  • Eurican DHPPI2-L: L.canicola, L.icterohaemorrhagiae
  • Eurican DHPPI2-LR: L.canicola, L.icterohaemorrhagiae
  • Eurican DHPPI2-Lmulti: L.canicola, L.icterohaemorrhagiae, L. grippotyphosa
  • Nobivac LR: L.canicola, L.icterohaemorrhagiae
  • Vanguard Plus 5/L: L.canicola, L.icterohaemorrhagiae
  • Versican Plus DHPPi L4:  L.canicola, L.icterohaemorrhagiae, L. grippotyphosa, L. bratislava
  • Versican Plus DHPPi L4R:  L.canicola, L.icterohaemorrhagiae, L. grippotyphosa, L. bratislava
  • Versican Plus Pi+L4:  L.canicola, L.icterohaemorrhagiae, L. grippotyphosa, L. bratislava

Protože leptospiróza je běžnou součástí kombinovaných vakcín, štěňata jsou obvykle vakcinována poprvé kolem 8. týdne věku, s přeočkováním za 3 – 4 týdny. Dospělí psi jsou očkováni každoročně. WSAVA doporučuje začít s očkováním proti leptospiróze až po provedení základní vakcinace proti virovým chorobám, tzn. 12. – 16 týden věku, opět s přeočkováním po asi čtyřech týdnech. Protože vakcína proti leptospiróze neposkytuje dlouhodobou imunitu, psi ohrožení nákazou se mohou očkovat každých 9 měsíců.

Běžný očkovací kalendář

• první očkování 8. – 10. týden věku