Očkování psů proti parvoviróze - MVDr. Tereza Ježková

Home » Články » Očkování proti nemocem » Očkování psů proti parvoviróze

Očkování psů proti parvoviróze

Parvoviróza je silně nakažlivé, virové onemocnění, které je zvláště nebezpečné pro štěňata. Projevuje se silným krvavým průjmem, zvracením a poškozením imunitního systému. Více informací o této nemoci najdete přímo v článku věnovanému parvoviróze, odkaz zde.

Parvovirus je velice odolný ve vnějším prostředí a styku s ním se nedá prakticky zabránit, jediný způsob, jak štěňata ochránit, je očkování. Aby se zabránilo kolování viru v psí populaci, je nutné, aby bylo naočkováno vice než 90 – 95 % všech psů. Očkování proti parvoviróze není povinné ze zákona, ale je rozhodně doporučitelné a podle doporučení Světové asociace veterinárních lékařů malých zvířat (WSAVA) se jedná o jedno ze základních očkování.

S očkováním se začíná u štěňat od 6. týdne věku, potom následují jedna až dvě revakcinace. Poslední očkování by mělo proběhnout až po 12. týdnu věku štěněte, zvláště u citlivých plemen psů, u psů v hromadných chovech a u štěňat, které se narodily očkovaným fenám. Je možné štěňata očkovat i čtyřikrát, v šesti, devíti, dvanácti a šestnácti týdnech věku, ale zvláště z finančních důvodů se tak neděje.

Ochranu štěňat očkováním komplikuje fenomén tzv. imunitního okna – štěňata očkovaných matek, která pila mlezivo, přijala i protilátky proti parvoviróze. Ty sice malá štěňata chrání proti infekci, ale jejich hladina postupně klesá a v určité chvíli je jich již tak málo, že nezabrání propuknutí onemocnění, ale je jich pořád příliš na to, aby si štěně vyrobilo svoje vlastní protilátky po očkování. A protože každé štěně se napilo jiného množství mleziva a každá fena má v mlezivu jiný obsah protilátek, bez drahého vyšetření se dá těžko zjistit, kolik protilátek má které konkrétní štěně.

V případě výskytu parvovirózy, u štěňat neočkovaných fen a u citlivých plemen je lepší začít už šestý týden věku štěňat, u štěňat fen očkovaných během březosti stačí začít později, protože v mlezivu bude pravděpodobně protilátek hodně. Štěňata je ale i přesto nutné očkovat opakovaně, aby si každé štěně nakonec protilátky vytvořilo, bez ohledu na to, kolik jich vypilo v mlezivu po narození. K dokončení ochrany je nutné další očkování po roce. Většina výrobců očkovacích látek dále doporučuje očkování opět každý rok. Dle imunologické komise WSAVA stačí po správném naočkování štěněte a přeočkování po roce očkovat proti parvoviróze každé tři roky. Toto nové očkovací schema je již možné s vakcínami značky Nobivac. Určitě užitečné pro takové očkování, které chrání jak má, ale přitom nezatěžuje tělo víc, než je nutné.

Psi starší dvou let onemocní parvovirózou jen vzácně, ale mohou vylučovat virus v trusu a stát se tak zdrojem nemoci pro zranitelná štěňata. Proto je dobré očkovat pravidelně i starší zvířata. U dospělého, nikdy neočkovaného psa, stačí očkování provedené dvakrát v intervalu 2 – 4 týdnů a dále 1x za rok (nebo 1x za tři roky) přeočkování.

Parvoviróza je důvod, proč se často doporučuje izolace štěněte do dokončení vakcinace. Osobně se domnívám, že vzhledem k vlastnostem viru – každý si jej může přinést domů na podrážce bot – fakt, že štěně zavřu doma, neposkytuje ochranu před nemocí. Takový odchov štěněte je však připraví o důležité období v psím životě, a tím je socializace. Štěně se musí naučit, jak fungovat ve světě, jak se chovat mezi lidmi a mezi psy. Doma se to nenaučí. Takže izolované štěně zůstane možná zdravé, ale do konce života bude mít pravděpodobně problémy s chováním způsobené nedostatečnými podněty v socializačním období, které trvá právě od druhého do třetího měsíce věku. Moje rada tedy zní, se štěnětem opatrně. Vyhýbejte se prostorům s velkou koncentrací psů a jejich výkalů, najděte štěněti očkované kamarády a socializujte svého psa. Pokud si přede dveře nepostavíte dezinfekční rohože, nemoc může postihnout i štěně, které nevytáhlo paty z domu.

čkovací kalendář při riziku nákazy parvovirózou  alternativní očkovací kalendář
 první očkování  6. týden věku štěněte  —  —
 druhé očkování  9.-10. týden věku štěněte  první očkování  8.-10. týden věku štěněte
 třetí očkování  12.-14. týden věku štěněte  druhé očkování  12.-14. týden věku štěněte
 přeočkování (booster)  každoročně ( 1x za 3 roky)  přeočkování (booster) každoročně (1x za 3 roky)

Parvoviróza je součástí všech kombinovaných vakcín proti infekčním psím onemocněním. Pro první očkování štěňat je lepší používat vakcíny označené jako štěněčí, puppy vakcíny. To proto, že jsou „silnější“ než očkovací látky pro dospěláky a mají tak větší šanci, že se protlačí přes imunitní okno a opravdu zaberou. Na nálepce od očkovací látky je parvoviróza označena velkým tiskacím písmenem P.