Střevní červivost koček je častá nemoc tenkého nebo tlustého střeva kočky domácí. Postihuje hlavně koťata a všechny kočky, které chodí ven nebo žijí venku. Nejčastějším zdrojem parazitů jsou totiž drobní savci, které kočka loví a požírá.

Červi škodí především odjímáním živin a oslabují tak svého hostitele. Jejich přítomnost také zhoršuje průběh jiných střevních onemocnění. Silně začervené kočky bývají hubené s velkým břichem, se suchou nekvalitní srstí a může u nich být nápadně vidět třetí víčko.

Některé druhy kočičích střevních parazitů jsou přenosné i na člověka.

Cizopasní červi žijící ve střevě koček

Střevo kočky domácí osídluje několik různých druhů vnitřních cizopasníků. Patří mezi ně jako červi ploší, nejčastěji škodí tasemice, tak cizopasné hlístice, z nichž nejčastější jsou škrkavky.

Tasemnice koček

Cestodóza je obecný název pro přítomnost dospělých nebo dospívajících tasemnic. Kočka se může stát hostiteli několika různých druhů. Tasemnice jsou ploší červi, dorůstající délky od několika málo milimetrů po několik metrů. Vždycky vyžadují ke svému vývoji mezihostitele, jehož požitím se teprve nakazí kočka.

Tasemnice kočce škodí překvapivě málo, i když jich může hostit značné množství. Nejčastěji je kočka napadená tasemnicí psí (Dipylidium caninum) a tasemnicí kočičí (Taenia taeniaeformis). Tasemnici psí získá kočka vykousnutím blechy nebo všenky. Mezihostitelem tasemnice kočičí jsou myši, krysy a hraboši. Tasemnice psí a tasemnice kočičí se obě navenek projevují především výskytem pohyblivých článků připomínajících zrnko rýže, které často ulpívají v okolí konečníku kočky.

Kočka může být také hostitelem škulovce širokého (Diphyllobothrium latum), pro kterou je stejně dobrým definitivním hostitelem jako člověk nebo pes, tasemnice norčí (Mesocestoides lineatus), která také pouští články podobající se sezamovým semínkům, je výrazněji patogenní a může způsobit hubnutí při zachovalém příjmu potravy a méně často měchožila bublinatého (Echinococcus multilocularis), který parazituje přednostně u psovitých šelem.

Vse pro kocky v Superzoo.cz

Nematodózy koček

Ve střevě koček parazituje spoustu druhů hlístic. Hlístice se latinky označují slovem Nematoda, proto nematodóza znamená zamoření hlísticemi. Hlístice jsou tzv. oblí červi.

Toxokaróza

Vůbec nejčastějším střevním oblým červem je škrkavka. V kočičím tenkém střevě parazituje škrkavka kočičí (Toxocara cati) a škrkavka šelmí (Toxascaris leonina). Dospělé škrkavky jsou maximálně 7 – 10 cm dlouzí červi krémové barvy. Škrkavka kočičí se od škrkavky šelmí na první pohled odlišuje výraznými bočními křidélky v přední části živočicha, kterými poněkud připomíná kobru. Často se vyskytují společně.

Kočka se škrkavkami nejčastěji nakazí pozřením rezervoárového hostitele, kterým bývají drobní savci, hlodavci i hmyzožravci, nebo i zpěvní ptáci. Kočka se ale může nakazit i přímo vajíčky škrkavek z půdy a škrkavka kočičí má schopnost přejít jako larva i do mateřského mléka kočky a nakazit kojená koťata.

Právě pro koťata je škrkavka nejnebezpečnější. Začervená koťata špatně rostou, jsou hubená a mají výrazně nafouklé, bolestivé břicho. Někdy mohou mít i průjem. V trusu nebo ve zvratcích můžou být celé shluky živých škrkavek. Škrkavka kočičí po infekci vajíčky cestuje přes játra do plic a pak teprve dospívá ve střevě, takže může způsobit i kašel nebo výtok z nosu.

U dospělých koček většinou infekce probíhá bez příznaků.

Infekce měchovci

Měchovci jsou mnohem menší parazité než škrkavky, jen asi centimetr velcí. U koček v tenkém střevě cizopasí měchovec liščí (Uncinaria stenocephala) a měchovec kočičí (Ancylostoma tubaeforme), který je mnohem vzácnější. K nákaze dojde podobně jako u škrkavek nejčastěji konzumací rezervoárového hostitele. Měchovec kočičí se dokáže přenést i tak, že se infekční larvy provrtají přímo přes kůži do těla kočky.

Nákaza měchovci není u koček vůbec častá. Červi se živí krví, ale častější měchovec liščí způsobuje jen velmi malé ztráty krve. Jen větší množství měchovců u koťat způsobuje neprospívání, hubnutí a slabost, tmavý průjem a zvracení.

Trichuróza

Jediný cizopasný červ, který osidluje slepé a tlusté střevo kočky, je tenkohlavec liščí, Trichuris vulpis. To jsou bílí, 4 – 7 cm dlouzí červi, jejichž přední část je tenká jako vlas a červ se jí zanořuje hluboko do střevní sliznice. Konec červa je tlustý a spočívá na povrchu střevní výstelky. Šíří se pouze pomocí odolných vajíček, která mají pod mikroskopem tvar citronku.

Trichuróza je mnohem častější u psů než u koček a i u nich jsou v Česku tenkohlavci vzácností. Kočky většinou hostí jen menší množství červů a infekce probíhá bez příznaků. Pokud se tenkohlavci přemnoží, způsobí krvavé průjmy.

Strongyloidóza

Kočka může být hostitelem taky několika druhů parazitických háďat, ale ty u ní nezpůsobují žádné příznaky nemoci.

Střevní parazité koček přenosní na psa

Jen některé střevní parazity kočka sdílí se psem. Všechny kočičí tasemnice kromě tasemnice kočičí mohou stejně dobře žít i ve střeva psa. Ten se ale musí nakazit stejně jako kočky přes mezihostitele.

Pes je také přirozeným hostitelem škrkavky šelmí a měchovce a tenkohlavce liščího a tito parazité se vajíčky mohou přenášet z psa na kočku a naopak.

Střevní parazité koček přenosní na člověka

Člověk se může stát také hostitelem několika druhů kočičích střevních parazitů. Je přirozeným hostitelem škulovce širokého a pokud se stane, že spolkne blechu, může v něm dospět tasemnice psí.

Mnohem nebezpečnější jsou ale parazité, kteří člověka považují za mezihostitele nebo rezervoárového hostitele. Člověk se může stát mezihostitelem měchožila bublinatého, který v lidském těle tvoří obrovské, těžko odstranitelné boubele, často rostoucí z jater.

Překvapivé množství lidí má protilátky proti kočičím škrkavkám. Škrkavky se v lidském těle chovají stejně jako v hlodavcích, cestují a zapouzdřují se ve tkáních, v játrech, ledvinách.

Infekční larvy měchovce kočičího z prostředí zamořeného kočičími výkaly se mohou provrtávat i do lidské pokožky. Dále se v člověku nevyvíjí, ale jejich cestování kůží způsobuje svědivou klikatou vyrážku. Naštěstí měchovci vyžadují teplejší klima a v ČR nejsou častí.

Jak často odčervit kočku

Častá otázka zní, jak často je potřeba odčervit kočku? To záleží na jejím věku a hlavně na tom, jestli chodí ven nebo ne.

Je potřeba vždycky odčervit kotě a to opakovaně. Důvod jsou hlavně škrkavky, které kotě mohlo dostat od matky přes mateřské mléko. Poprvé se koťata mohou odčervit už ve věku tři týdny. Většinou ale postačí první odčervení provedené ve čtyřech až šesti týdnech věku s opakováním každé tři týdny až do čtyř měsíců věku.

Dospělé kočky se odčervují každé tři měsíce, pokud chodí ven a živí se hlodavci. Odčervení nemá žádný dlouhodobý ochranný účinek, takže stačí jediná myš sežraná druhý den po odčervení a cyklus začíná znovu od začátku.

U bytových koček je situace výrazně jednodušší. Je možné neodčervovat je naslepo vůbec a jen jednou ročně nechat udělat rozbor trusu. Odčervení většinou není nutné.

Pokud má nebo měla kočka blechy nebo všenky, kvůli tasemnici psí by se měla odčervit společně s odblešením nebo odvšivením.

Látky k odčervení koček

Tablety Drontal jsou nejdostupnější způsob, jak odčervit kočku, kdykoliv je to potřeba. Zde si je můžete rovnou zakoupit.

Pro kočky se k léčbě střevní červivosti používá několik léčiv, z nichž každé funguje trochu jinak a proti jiným druhům červů. Kočku je možné odčervit tabletou, pastou nebo kapkou za krk, spot-onem. Účinek tablet a past je většinou stejný. Spot-ony se liší tím, jestli fungují či nefungují i proti tasemnicím.

Nejšetrnějším odčervovadlem je pyrantel. Mohou ho užívat i mladé nebo březí kočky. Způsobuje ochrnutí červů, které střevní perilstatika hostitele pak vypudí živé ven. Funguje ale pouze proti škrkavkám a měchovcům. Navíc pyrantel nepůsobí proti migrujícím larvám, jen proti parazitům ve střevě. Proto se ke zničení škrkavek odčervuje dvakrát v rozmezí 14 dní.

Aby odčervení zničilo i tasemnice, je potřeba přidat jiné odčervovadlo, nejčastěji prazikvantel. Ten způsobuje ochrnutí a rozpad prakticky všech tasemnic.

Další často používanou látkou je fenbendazol, méně často oxibendazol nebo flubendazol. Ten funguje proti oblým červům včetně migrujících larev, proti tenkohlavcům i háďatům a navíc funguje i proti některým tasemnicím. Výjimku tvoří především tasemnice psí.

Poslední velkou skupinou často používaných odčervovadel jsou tzv. makrocyklické laktony. Patří mezi ně především selamektin, eprinomektin, moxidektin a mylbemycin. Tyto látky mají často účinek i proti kožním parazitům, fungují ale jen proti oblým červům.

Méně často používaným odčervovacím prostředkem pouze proti škrkavkám je emodepsid. Naopak pouze proti tasemnicím působí niklosamid. Ničí spolehlivě tasemnici psí i kočičí, ale měchožilové jsou dosti odolní.

Antiparazitika pro kočky

PyrantelFenbendazolPrazikvantel
Banminth Katze+
Caniverm+ + +
Cazitel cat+ +
Cestal Cat flavour+ +
Dehelminth a.u.v.+ +
Dehinel pro kočky+ +
Drontal a.u.v. (kočka)+ +
Panacur a.u.v. tbl.+

S výjimkou Banminthu pro kočky a Canivermu, který může být jak ve formě pasty, tak ve formě tablety, jsou všechny ostatní odčervovadla v tabulce v tabletové formě.

MilbemycinEprinomektinEmodepsidPrazikvantel
Broadline+ +
Milbemax pro kočky+ +
MILPRAZON cat+ +
Milpro pro kočky + +
Profender S.O. + +

Ve druhé tabulce jsou „speciální“ odčervovací přípravky. Jsou k dostání v ordinacích veterinárních lékařů. Profender a Broadline jsou spot-ony s účinkem proti oblým i plochým červům, Broadline navíc působí i proti klíšťatům a blechám (třetí složka je fipronil).

Posledními možnými způsoby, jak odčervit kočku, jsou pasty Flubenol s flubendazolem a Vitaminthe, která obsahuje oxibendazol a niklosamid.

Proti oblým červům a proti vnějším parazitům fungují také spot-ony Stronghold/Stronghold plus se selamektinem a Advocate s moxidektinem. Ty se k preventivnímu odčervení koček většinou nepoužívají.

Nežádoucí účinky odčervení

Nežádoucí účinky po podání odčervení jsou přechodné a v podstatě neškodné. Bezprostředně po odčervení se může vyskytnout slinění. Někdy se objeví zvracení nebo průjem. Pokud kočka zvracela do hodiny po podání tablety nebo pasty, pravděpodobně vyzvrátila i antiparazitikum. V takovém případě je potřeba odčervit jí znovu, pokud možno tabletou s jinou účinnou látkou.

Napište mi

Zde mi můžete zanechat zprávu.

Posílám