Infekční peritonitida koček

by MVDr. Tereza Ježková
7 minut k přečtení

Infekční peritonitida koček, známější pod zkratkou FIP, je relativně častá, neléčitelná a smrtelná nemoc koček domácích. FIP je jedním z největších zabijáků koťat a mladých dospělých koček. Postihuje především kočky chované společně s jinými kočkami, jako jsou kočky útulkové a kočky z větších chovatelských stanic.

FIP patří mezi trojici smrtelných nemocí koček označovaných třípísmennou zkratkou začínající na písmeno F. Z těchto nemocí má nejrychlejší průběh. Druhé dvě nemoci jsou FeLV, kočičí leukóza, a FIV, kočičí AIDS.

Kromě kočky domácí mohou onemocnět některé kočkovité šelmy, zvláště vnímavý je gepard. Na jiná zvířata nebo na člověka nemoc přenosná není.

Původce

Původcem je kočičí koronavirus zvaný FeCoV. Koronaviry jsou docela velké viry s výraznou schopností proměnlivosti. Ta zapříčiňuje existenci dvou subtypů viru: Nevirulentního FECV, střevního koronaviru, který způsobuje přechodný průjem, a virulentního FIPV, viru FIP. Virus FIP dále tvoří dva odlišné sérotypy.

Koronaviry jsou poměrně odolné ve vnějším prostředí, mohou se přenášet i na předmětech či oděvu a v suchém stavu při pokojové teplotě mohou přežit až sedm týdnů. Většina běžných dezinfekčních prostředků je však zničí, zvláště účinný je chloroform, chlorhexidin, éter, metylalkohol, lyzol, povidon-jodid (betadina) a benzalkonium chlorid. Teploty nad 56 °C je likvidují během 15–60 minut.

Přenos

FIPV jako takový je infekční jen velmi zřídka. Je totiž silně vázaný na tkáně hostitele a do trusu či do moči se uvolňuje jen v případě, že se vytvořené zánětlivé ložisko provalí do střeva či do ledvinového kanálku.

Střevní koronavirus FECoV však infekční je, vylučuje se trusem nakažené kočky a to někdy i několik měsíců. Je možné také trvalé bezpříznakové nosičství. Přenos je snadný přes předměty kontaminované trusem, především pokud kočičí záchodek sdílí víc koček.

Proměnlivost koronavirů znamená, že ve střevech nakažených koček se neustále tvoří nové mutace, nové kmeny. Náhodná ztráta jednoho genu střevního koronaviru způsobí změnu jeho afinity, místo střevních buněk začne napadat makrofágy, jeden typ bílých krvinek. Tento mutantní virus je právě virus FIP.

Průběh nemoci

Infekce střevním koronavirem je obvykle bez příznaků, někdy se objeví krátkodobý průjem. Nakažené kočky však vylučují virus trusem a to až 18 měsíců, minimálně půl roku. Opakovaná infekce je možná. Koťata vylučují větší množství viru než dospělé kočky a množení viru podporuje také oslabení imunitního systému, například při současné infekci FIV. Čím víc se virus množí, tím větší je pravděpodobnost jeho mutace v FIPV. Střevní koronavirus zmutuje až u 20 % nakažených koček.

Co se stane dále, záleží na imunitním stavu organismu. V naprosté většině případů je virus, který pronikne do makrofágů, okamžitě zničen i s nakaženými buňkami silnou buněčnou imunitou hostitele.

Při slabší reakci buněčné imunity se nakažené makrofágy šíří do celého těla. Pokus organismu zdolat infekci tvorbou protilátek v této chvíli už není úspěšný, přestože protilátky dokáží omezit množení střevního koronaviru. Při FIP však množství protilátek průběh nemoci naopak zhoršují tvorbou imunokomplexů a vznikem nekontrolovatelné zánětlivé reakce. Rozvíjí se infekční peritonitida.

Pokud má FIP propuknout, rozvíjí se obvykle šest až 18 měsíců po infekci střevním koronavirem, ale může to trvat roky. Nemoc obvykle postihuje kočky ve stáří tři měsíce až tři roky, 50 % nemocných koček je mladších jednoho roku. FIP je ale možná u každé kočky a ve větším riziku jsou také staré kočky s již oslabeným imunitním systémem.

Zdá se, že čistokrevné kočky onemocní častěji a existuje i plemenná predispozice k FIP u koček britských krátkosrstých, bengálských, habešských, birem, ragdolů, koček himalájských a rexů.

Vlhká FIP

Podle klinického obrazu se rozlišují dvě formy FIP: Efuzivní, „vlhká“, a neefuzivní, „suchá“ FIP.

Vlhká FIP se rozvíjí u koček, které nejsou schopné mobilizovat buněčnou imunitu. Přítomnost FIPV u nich vyvolá bouřlivou tvorbu protilátek spojenou s hypersenzitivní reakcí.

Začíná nechutenstvím, netečností a zvýšenou teplotou, která nereaguje na léčbu antibiotiky. Postupně začíná být patrné buď zvětšení břišní dutiny v důsledku hromadícího se výpotku, nebo ztížené dýchání kvůli výpotku v dutině hrudní. Zvětšené břicho je u 85 % nemocných koček. Občas se přidá zvracení, průjem nebo žloutenka.

Suchá FIP

Při suché FIP je organismus schopný do určité míry udržet zánětlivou reakci pod kontrolou, vznikají však ohraničená zánětlivá ložiska, pyogranulomy, v různých orgánech.

Suchá FIP může relativně dlouho probíhat bez patrných příznaků nebo způsobovat jen lehké, přehlédnutelné potíže, jako je únava a postupné hubnutí. Nemocná koťata pořádně nerostou.

Únava, postupující nechutenství a střídavá horečka, která nereaguje na léčbu antibiotiky, je vůbec nejčastějším příznakem FIP, bohužel ale zcela nespecifickým, takto se může projevovat velká spousta nemocí.

Minimálně u 10 % koček  se suchou FIP je časem poškozen mozek a objevují se nekoordinované pohyby, přecitlivělost, křeče, obrny, změny osobnosti až demence. Může se rozvinout i vodnatelnost mozku. Časté jsou také změny na očích, zánět spojivek a záněty nebo krvácení v přední oční komoře. Kromě postižení mozku a očí, které je dohromady přítomno u 60 % koček se suchou FIP, se proto mohou objevit záněty kloubů a příznaky selhávání jater či ledvin.

Efuzivní a neefuzivní forma FIP může přecházet jedna v druhou, nemoc může začít jako vlhká FIP, mobilizací imunitního systému může přechodně přejít v suchou FIP a po zhroucení imunity může opět přejít ve FIP efuzivní.

Články ze stejné kategorie

30 komentářů

Avatar
Petr 28.12.2019 - 20:13

Nesouhlasím lék existuje. Da se sehnat na černém trhu. Sice to není levné ale existuje.

Odpovědět
MVDr. Tereza Ježková
MVDr. Tereza Ježková 4.1.2020 - 20:59

Dobrý den,

neregistrovaný lék v podstatě neexistuje. Možná časem, ale dostupnost léku, který si majitel musí načerno objednat z Číny, je prostě velice nízká.

MVDr. Ježková

Odpovědět
Avatar
Zdena 5.1.2020 - 10:43

Dobrý den, moc prosím, jak mohu objednat tento lék? Děkuji Zdena

Odpovědět
MVDr. Tereza Ježková
MVDr. Tereza Ježková 5.1.2020 - 12:24

Ten preparát se jmenuje GS441524 a oficiálně k prodeji NENÍ. V podstatě jediná možnost jak ho získat je někde na internetu na černotu. Bez záruk. A cenově počítejte vysoké desítky tisíc korun.

MVDr. Ježková

Odpovědět
Avatar
Zdena 5.1.2020 - 12:31

Děkuji za odpověď.

Odpovědět
Avatar
FIP 21.1.2020 - 9:06

Na fb je skupina, kde si majitelé koček, které onemocněly touto nemocí předávají zkušenosti, rady atd.
FIP Warriors CZ/SK

Odpovědět
Avatar
Evina 31.1.2020 - 6:42

Dobrý den,
někteří veterináři striktně doporučují pozitivní jedince izolovat – což si myslím je i dost nemožné při výskytu až 60%… Pokud ve skupince 3-4 koček v domácnosti je jedna pozitivní, jak moc jsou ohroženy ostatní? A jak nově pořízená kočička (je lepší v tomto případě už dospělá kočička, ne kotě?)?
Děkuji

Odpovědět
MVDr. Tereza Ježková
MVDr. Tereza Ježková 9.2.2020 - 19:46

Nepříbuzné kočky nejsou ohroženy víc než kterákoliv jiná kočka.

Odpovědět
Avatar
Fip 6.6.2020 - 6:43

Dobrý den může se fip přenést na pejska?

Odpovědět
MVDr. Tereza Ježková
MVDr. Tereza Ježková 20.8.2020 - 19:47

Dobrý den,

nemůže.

MVDr. Tereza Ježková

Odpovědět
Avatar
Micky 7.3.2021 - 22:31

Dobrý den, dnes nám veterinář oznámil, že je naše kočička pozitivní na FIP, že je to velmi vážně a že může umřít. Ostatní krevní testy má v normě. Do toho kočička mrouská (plánujeme kastraci). Nemám žádné podrobné informace, jsem z toho úplně mimo. Dá se to léčit, nebo podchytit a zastavit… Prosím o informace. Děkuji.

Odpovědět
MVDr. Tereza Ježková
MVDr. Tereza Ježková 24.3.2021 - 19:50

Dobrý den,

pokud máte provedený tzv. rychlotest a kočce nic není, dejte si panáka, je pravděpodobně zcela zdravá.

MVDr. Tereza Ježková

Odpovědět
Avatar
Vilma 24.3.2021 - 21:07

Dobrý večer paní doktorko,
plánuji založení chovatelské stanici a nákup koťátek. Jak zjistím, že nemají ve střevech FeCoV? Stačí, aby jedno koťátko mělo ve střevech tento typ koronaviru a je otázkou času, kdy budou pozitivní i zbylé koťátka. A pokud se nemoc nedá léčit, jsou kočky de facto odepsané (nevhodné do chovu). Nebo je to tak, že výskyt FeCoV je rozšířený do té míry, že jeho přítomnost je běžná i v případě chovných koček? Jinými slovy, je u chovných koček problém již přítomnost FeCoV, nebo ne? Předem děkuji za odpověď.

Odpovědět
MVDr. Tereza Ježková
MVDr. Tereza Ježková 6.6.2021 - 8:42

Dobrý den,

střevní koronavirus je běžná nemoc koček a není možné kočky držet ve sterilitě. I kdybyste nakoupila kočky, které se s nemocí nikdy nesetkaly, snadno infekci vy sama můžete donést třeba na botách. Jeho přítomnost je běžná a problém to není.

MVDr. Ježková

Odpovědět
Avatar
Kateřina 23.5.2021 - 11:35

Dobrý den,staráme se o toulavá kočičky. Jeden z kocourků,necelý rok má veliké bříško, zřejmě FIP,čekáme na potvrzení z odběrů. Paní doktorka vše v podstatě vysvětlila, avšak nabídla možnost objednání remdesiviru z USA,cena 30 000 kč.Prognóza nejistá. Kocourek je unavený, ještě trochu jí,jinak v podstatě pouze spí. Máme zkusit v této fázi nemoci léčbu?

Odpovědět
MVDr. Tereza Ježková
MVDr. Tereza Ježková 6.6.2021 - 8:31

Dobrý den,

remdesivir je jediná možná léčba FIP a může zabrat i u vlhké fip.

MVDr. Ježková

Odpovědět
Avatar
Kateřina 26.5.2021 - 11:59

Dobrý den, máme 2 letého kocoura pozitivního na FIP. Má jen vytok z nosu, jinak je zcela v pořádku. Před 2 měsíci nám na tuto nemoc zemřela roční kočka. Pokud bychom chtěli pořídit kotě, které otestujeme a naockujeme, jaké je riziko, že by se kotě od kocoura nakazilo? V kolika týdnech se dá testovat a očkovat, prosím? Děkuji za odpovědi.

Odpovědět
MVDr. Tereza Ježková
MVDr. Tereza Ježková 6.6.2021 - 8:28

Dobrý den,

pokud se bavíme opravdu o FIP, tak tam 1) neexistuje nic jako „pozitivní“, zvíře může mít protilátky, ale to znamená jen a pouze, že se v životě potkalo s koronavirem a nemá to žádný význam pro určení jeho budoucího zdraví 2) FIP se obvykle nepřenáší z jednoho zvířete na druhé 3) očkování není k dispozici

MVDr. Ježková

Odpovědět
Avatar
Lucia 2.6.2021 - 10:37

Dobrý den, zachránili sme kočku z ulice, dali sme ju kastrovať, pretože čakala koťátka a dali sme ju otestovať všetkými rychlotestami na tie nemoci od F. Zistilo sa, že je pozitívna na FECV, výsledky krvi má ale dobré, ako zdravá kočka. Nemá žiadne príznaky FIPu. Kočka má vraj niečo vyše 1 roku. Máme doma zdravého kocúra, ktorý prišiel z dočasky ešte keď bol maličký. Kočičku sme si chceli nechať, ale máme strach, že kocúr by sa mohol nakaziť, nechceme ho ohroziť. Je možné spolužitie bez obáv o ich zdravie? Ďakujem.

Odpovědět
MVDr. Tereza Ježková
MVDr. Tereza Ježková 6.6.2021 - 8:26

Dobrý den,

rychlotesty hledají protilátky a protilátky proti koronaviru má spoustu zcela zdravých koček. Ten výsledek neznamená vůbec nic.

MVDr. Ježková

Odpovědět
Avatar
Andrea 24.7.2021 - 7:07

Dobrý den, může se se nemoc přenést přes člověka, nebo nějakou věc?Nebo jen kontaktem s kočičky na kočičku. Myslím třeba, kdyby přišla známá, která léčí kočičky s fip,můžou se nějak nakazit i moje kočičky doma?Děkuji za odpověď.
S pozdravem Andrea V

Odpovědět
MVDr. Tereza Ježková
MVDr. Tereza Ježková 24.7.2021 - 22:53

Dobrý den,

přímo zmutovaný virus FIP je přenosný jen zřídka, ale střevní koronavirus je tímto způsobem přenosný velmi snadno.

S pozdravem

MVDr. Ježková

Odpovědět
Avatar
Zuzana 28.7.2021 - 20:01

Dobry den,pred par dnami nam zomrel britsky kocurik na FIP. Podla veterinarov tam bol zly geneticky zaklad,aj ostatne macata zomreli.Kocurik zacal mat problemy s unikom mocu,potom zacal kracat nekoordinovane a nakoniec uplne ochrnul.Dokonca mal posledne dni pred uplnou paralyzou problem udrzat hlavicku. Na magnetickej rezonancii nasli zasiahnutu miechu a tekutinu v mozgu. Podla toho,mal suchu formu ? Ako dlho name pockat kym si zaobstarame nove maciatko? Dakujem

Odpovědět
MVDr. Tereza Ježková
MVDr. Tereza Ježková 31.7.2021 - 18:21

Dobrý den,

mohla to být suchá forma FIP. mohlo to být také jiné onemocnění mozku.

Pokud to byla FIP, pořídit si nové kotě je v podstatě bezpečné.

MVDr. Ježková

Odpovědět
Avatar
Lenka 20.8.2021 - 20:46

Dobrý den, myslíte, že je vhodné pořizovat si kočičku z útulku s touto nemocí? Doma mám již jednu kočku a nerada bych, aby se nakazila. Děkuji za odpověď

Odpovědět
MVDr. Tereza Ježková
MVDr. Tereza Ježková 25.8.2021 - 16:29

Dobrý den,

kočka trpící FIP je umírající zvíře. Domů bych si jí nepořizovala, upřímně, takový samaritán nejsem.

Ale pokud jí jen vyšel pozitivní „test na FIP“, což pouze hledá protilátky proti kočičímu koronaviru a takové protilátky má většina koček, vůbec bych to nebrala v potaz a pokud se vám jinak líbí, směle do toho.

MVDr. Ježková

Odpovědět
Avatar
FIP 17.10.2021 - 11:10

Dobrý den, museli jsme uspat kocourka s FIP, birma posvátná, 14 měsíců. Máme ještě jednu kočku kartouzskou, 2,5 roku a paní doktorka na veterině nám řekla, že už si nikdy nemůžeme pořídit nové kotě, že kocour může být přenašeč. Je to pravda? Popř. bylo by možné pořídit si již dospělé zvíře a v jakém časovém odstupu?
Moc děkuji

Odpovědět
MVDr. Tereza Ježková
MVDr. Tereza Ježková 17.10.2021 - 20:03

Dobrý den, je to tak, jak máte v článku. Nové kotě bude ve stejném průměrném riziku jako každá kočka.

S pozdravem,

MVDr. Ježková

Odpovědět
Avatar
FIP 6.11.2021 - 14:48

Dobrý den,
Řešíme stejnou situaci. Meli jsme doma ročního kocourka a dvouletou kocicku, kocourka jsme nechali vykastrovat a 14 dni pote mu byl diagnostikovan FIP sucha forma a slo to velice rychle, kocourka jsme museli nechat utratit a bylo nam receno, ze nove kote si nemame porizovat minimalne pul roku… Vsechno mame vydezinfikovat a vyvarit… Nechapu, pokud by kocka byla prenasec, jak to, ze si kote muzeme poridit za pul roku? Clanek jsem cetla cely, ale take jsem nikde nenasla, zda je mozne si ke kocce, ktera byla v kontaktu s jinou kočkou s FIP, poridit noce kotatko… Dekuji za odpověď

Odpovědět
MVDr. Tereza Ježková
MVDr. Tereza Ježková 10.11.2021 - 18:05

Dobrý den,

čtěte pozorně, koronaviry jsou v podstatě dvojího druhu. Střevní koronavirus způsobuje průjem nebo probíhá bez příznaků, je dosti rozšířený, velice snadno nakažlivý a kočka může být infekční velice dlouho. Na přenos nepotřebujete ani tu kočku, přinese se to snadno i na podrážkách bot.

A občas se u některých koček stane, že v jejich těle tento střevní koronavirus zmutuje a zároveň její imunitní systém dovolí jeho rozšíření i mimo střevo. Taková kočka onemocní FIP, ale zmutovaný koronavirus je prakticky nepřenosný. A navíc ten vliv imunitního systému a tím pádem i genů konkrétního zvířete je obrovský.

Riziko kočky v kontaktu s kočkou s FIP je asi tak stejné jako riziko jakékoliv jiné mladé kočky.

S pozdravem

MVDr. Ježková

Odpovědět

Okomentovat

Stránky používají cookies. Předpokládáme, že vám to nevadí. Souhlasím